Koolhydraten
Ik merk in de praktijk dat veel mensen ‘bang’ gemaakt zijn voor het eten van koolhydraten. Nou ben ik ook wel van mening dat het te veel eten van “slechte” koolhydraten een grote bijdrage heeft geleverd aan de vele mensen die te maken hebben met obesitas.
Sinds de ‘Let op Vet’ campagne van de overheid zijn we massaal vet gaan weren en in plaats daarvan suikers en koolhydraten gaan eten met alle gevolgen van dien.
Wanneer ik kijk in het eetpatroon van mijn cliënten zie ik dat er nog steeds veel koolhydraten gegeten word en niet of nauwelijks eiwitten of gezonde vetten.
De manier waarop mensen nog vaak kijken naar koolhydraten is hoeveel caloriën zitten er in ?
Maar het gaat er niet om hoeveel caloriën er in de koolhydraten zitten maar hoeveel calorieën het uitlokt.
Ze kunnen namelijk daarna een veel hogere calorieinname uitlokken omdat je bloedsuikerspiegel gaat schommelen.
– Cellen worden steeds ongevoeliger voor insuline en de bloedsuikerdips maken je moe en futloos. Wanneer je bloedsuiker zakt is de kans dus zeer groot dat je grijpt naar voeding zonder ECHT honger te hebben.
– Doordat cellen steeds ongevoeliger worden voor insuline ( dat word ingezet bij eten van suikers om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren) zie je tegelijk vaak dat mensen ook ongevoeliger worden voor het verzadigde serotonine worden. Je heb dus steeds meer suikers nodig om dat fijne gevoel wat serotonine je geeft te bereiken. Dit zie je vaak in combinatie met insulineresistentie en dit leidt vaak tot een suiker-koolhydraatverslaving. Hierdoor word er vaak bij moeilijke momenten gegrepen naar vaak suikerijk of vette voeding in combinatie met zout.
Je ziet dat je dus door te letten op calorie inname vaak de valkuil ingaat wat betreft belangrijke processen in je lichaam. En is het dus zeer belangrijk om rekening te houden met je bloedsuikerspiegelschommelingen.
1. Hierdoor is het beste te kiezen voor koolhydraten die een laag glycemische index hebben, dit houd in dat de koolydraten die je eet langzaam als glucose in je bloed vrij komen.
2. Ook kan je ervoor kiezen om de opnamesnelheid wat te vertragen door het tegelijk innemen van vezels , eiwitten of vetten .
Deze vertragen de maaglediging.

Schrap dus zeker niet je koolhydraten van je menu want ze zijn onmisbaar voor veel belangrijke processen in je lichaam zoals je stofwisseling (schildklier) en je hersenen.
Maar kies voor een 1:1:1 verhouding in koolhydraten eiwitten en vetten.
Hierdoor houd je je bloedsuiker stabiel en ervaar je rust in je lichaam.
En zal je daar een hoop energie voor terug krijgen !

Je bent het waard !