Je darmen zijn de basis voor een gezond lichaam. Je kunt het zo zien,  er is sprake van een bariérelaag in de darmwand die als een soort ‘douane’ post aanwezig is en bepaalt voor een groot deel dus of de voeding “geschikt” is om opgenomen te worden of dat het via de achterzijde er weer uit mag. Heel intelligent dus!

Achter deze barriërrelaag is het immuunsysteem actief aanwezig om bij gevaar te kunnen reageren. Het is dus van groot belang dat deze laag intact is, het immuunsysteem staat steeds in de ‘vechtstand’En dit kost mega veel energie!. Een goede darmwerking is dus van groot belang.

Hoe weet je of je een goed werkende darmflora hebt?

De volgende symptomen kunnen heel goed te maken hebben met een verstoorde darmflora:

• Buikpijn, opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree of juist verstopping.
  • Gewichtstoename.
  • Je voelt je moe, lusteloos en slaperig, je hebt moeite met je concentratie.
  • Je bent vaak misselijk of je moet braken, je hebt een vettige zure ontlasting met remsporen.
  • Je hebt last van voedselallergieën en/of voedselintoleranties.
  • Je hebt last van chronisch stress en merkt dat je afweersysteem verminderd is.
  • Je hebt last van acne of eczeem of andere huidproblemen.
  • Gebrek aan eetlust of juist overmatige eetlust.
  •  Je hebt vaak last van jeuk of bent hyperactief.
  •  Je hebt last van een candida in de darmflora (lees hier de symptomen)
  • Je hebt last van auto-immuunziektes.

Je ziet dat er veel symptomen kunnen leiden naar een verstoorde darmflora.

Maar waarom is een gezonde darmflora nou zo belangrijk voor je gewicht?

• Een goede spijsvertering is van groot belang want deze is verantwoordelijk voor het correct afbreken van vetten en het opnemen van voedingstoffen. Vooral constipatie is een groot probleem aangezien de gifstoffen zich opstapelen in de darm en heeft invloed op je stofwisseling. En wanneer de opneembaarheid van voedingsstoffen minimaal is kan het lichaam ze ook niet omzetten in energiebronnen.
  • Wanneer er een candida actief is heb je te maken met een lekkende darm en laat de darm toxische stoffen door die via de darm in de bloedbaan komen. Hierdoor raken schildklierhormonen uit balans wat een negatieve invloed heeft op je metabolisme. De bijnieren produceren cortisol als ontstekingsremmer om de darm te herstellen wat ook voor gewichtstoename zorgt.

Wat kan je zelf doen aan een goed werkende darmflora?

• Gezonde voeding is pure noodzaak
    Darmwand heeft tijd nodig om te herstellen en dat is onmogelijk wanneer hij steeds voeding moet verwerken die dit in stand houd.
  • Start met mindfulness oefening om je stress te reduceren die de problemen van de darm in stand houden.
  • Wanneer er ook een candida actief aanwezig is in de darm dan heeft dat een grote invloed op je gezondheid.
    Het is een gistachtige schimmel die leeft bij vrijwel iedereen op de huid, in de mond, darmen en vagina
    Bij een gezonde darmflora is er dus niks aan de hand. Wanneer er een overgroei ontstaat aan slechte bacteriën kan er dus gemakkelijk een candida ontstaan. De schimmels krijgen dan een overgroei op de bacteriën en verstoren de balans in je spijsverteringsstelsel of vagina. Wil je weten of dit bij jou zo is lees hier de symptomen: https://voedingspraktijkbarneveld.nl/last-van-candida/
  • Oplossingen candida overgroei in de darm:
    Beperk heel sterk het eten van suiker en geraffinneerde koolhydraten ( wit brood, koekjes, biscuit, ontbijtmixen, pasta , witte rijst suiker)
  • Versterk je immuunsysteem door het nemen van voedingssupplementen.
  • Versterk je darmflora voor een goed probiotica supplement.
    Overweeg of je de inname van medicatie anders kan, denk aan anticonceptie en de pijnstillers ibuprofen en paracetamol die een grote rol spelen bij een candida overgroei.                                                                                                                                                                                                                                                                                             Deze oorzaken kunnen de darmwand beschadigen.
    Antibiotica, medicatie, chemotherapie, medicijnen, bestralingen, roken, stress, ouder worden, eenzijdige voeding, ( gluten)overmaat aan suikers in de voeding, overmaat aan alcohol , overmaat van geraffineerde koolhydraten, en een gebrek aan vezels.

Ga lekker aan de slag met deze tips! Je bent het waard om slank en lekker in je vel te zitten !!!