Als de stress route van jouw lichaam te vaak gebruikt word dan kan het zijn dat je bijnieren om aandacht vragen. De symptomen kunnen voortkomen uit lichamelijke stress of mentale stress.

Je kunt dit herkennen aan de volgende symptomen:

: Last van een te hoge bloeddruk: Nooit verkouden zijn > doordat cortisol een natuurlijke ontstekingsremmer is kunnen ziektes lang onderdrukt worden. Wat je dan vaak zie is dat bij rust (denk aan vakantie’s) mensen ziek worden.
: Hoge ademhaling
: Spiermassaverlies : denk aan bolle buik (vetopslag op buik), dunne armen en geen kont. Wanneer het lichaam vaak in de stressmodus staat gaat het lichaam op den duur het spiereiwit omzetten in cortisol en verlies je spiermassa.        : Relatief veel vetopslag op de buik.
: Het gevolg van langdurig te hoog cortisol zijn klachten van bijnieruitputting of te wel burn-out klachten

Stress kan je onderverdelen in:

> Mentale stress door: altijd ‘aan’ te staan, je voelt veel druk en zit veel in je hoofd, last van angsten en piekergedachtes,  hoge werkdruk, je voelt je niet happy en mist de veerkracht, je bent mantelzorger, en je vind het lastig om nee te zeggen waardoor je agenda vol loopt.

> Stress door voeding: door voedselintoleranties, door een te hoge suikerinname, door het overmatig innemen van chemische e-nummers, transvetten, te vet eten , darmproblemen.

> Stress door te veel training: denk aan overtrainen (te veel krachttraining) en te korte herstelperiodes.

> Te weinig ontspanning en slaap

Wat kan je zelf doen aan deze klachten?

  • Zorg voor een goede balans tussen werk en ontspanning.
  •  Vermijd zoveel mogelijk  stress uit voeding: suikers eruit, voeding waar je intolerant of allergisch voor bent, herstel je darmflora, vermijd zoveel mogelijk additieven uit voeding. Kies voor pure en onbewerkte voeding.
  •  Zorg voor een goed nachtrust door een koele en donkere slaapplek. Probeer een uur voor het slapen gaan niet meer achter tablet of telefoon te gaan. Beperk het eten van koolhydraten in de avond.
  •  Zorg dat je je lichaam leert kennen door mindfulness oefeningen te beoefenen.

Wil je hier liever hulp bij?

Maak een afspraak in de praktijk via de website voor een gratis consult of doe mee met de 12 weekste training.