Door onze grote inname van koolhydraten in de vorm van suikers zie je dat er steeds meer insuline moet worden aangemaakt om de bloedsuiker naar beneden te krijgen. Op langere termijn kan het zijn dat onze cellen ‘ongevoelig’ worden voor insuline en niet meer reageren. Er word dus steeds meer insuline aangemaakt omdat je lichaam telkens een signaaltje krijgt dat de bloedsuikerspiegel te hoog blijft. En al die overtollige insuline die eindigt uiteindelijk op de heupen.

Herken je de volgende symptomen? Grote kans dat jij last hebt van insulineresistentie.

. Gewichtstoename bij het eten van koolhydraten.
. Vermoeidheid en energiedips na maaltijden met koolhydraten ( bloedsuikerdips).
. Voornamelijk dikker worden op de “love handles“
. Gewrichtsklachten en ontstekingen.
. Sterke drang naar zoetigheid / suikerverslaving.
. Pre- diabetes.
. Last van neerslachtigheid.

Pak de regie weer terug over jouw lichaam met onderstaande tips!

  • Beperk zoveel mogelijk geraffineerde suikers uit koek en snoep, maar beperk ook (snelle) koolhydraten uit ( wit)brood, witte rijst, deegproducten en eet zoveel mogelijk glutenvrij of kies voor speltbrood.
  • Doe aan sport en beweging. Vooral krachttraining zorgt ervoor dat je je vetverbranding stimuleert en dan je je insulinegevoeligheid verbeterd!
  • Probeer om wat gewicht te verliezen
  • Eet vezelrijk ( lijnzaad)
  • Beoefenen dagelijks mindfulness om ervoor te zorgen dat jouw stress-systeem ook zijn rust momenten kent.

Waar wacht je nog op?

Start vandaag nog!