De feestdagen. Aankomend weekend is het Pasen. Super mooie momenten om echt even bij elkaar te zijn. Mooi aan de ene kant en aan de andere kant altijd weer die eeuwige strijd, want hoe overleef ik Pasen op een gezonde manier?

Hieronder leg ik uit hoe je dat doet..

Je bent er al de hele week mee bezig en voelt de frustratie al omhoog komen wanneer je denkt aan al dat eten, al die lastige omenbjes die komen. Altijd weer dat NEE zeggen.. Je bent er zo klaar mee. STOP! Ik help je.. En stress maakt je alleen maar dik.

Geniet ! Ja GENIET en MAAK KEUZES Maar heb vrede met je keuzes. Dat is de KUNST!!

Dus ga niet van te voren al piekeren over HOE je dit nu weer gaat doen..

Jij kan dit, en jij hebt de regie over je eigen lijf..

Dus…GENIET nou eens een beetje dat is regel 1

Tip2 : Wanneer je s’avonds een etentje hebt of smiddags een uitgebreide brunch.

  • Eet overdag geen koolhydraten. Ontbijt met een groene smoothie met avocado of pitten/zaden waardoor hij goed vult. Deze zorgt ervoor  dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft en je geen behoefte hebt aan snaaigedrag. En lunch of eet s’avonds eiwitrijk met een omelet met zalm of wokgroenten. Zo kan je s avonds echt wel iets extra’s nemen! Maar maak afspraken met jezelf wat wil ik? Denk aan wel of geen wijntje.. wel of geen toetjes. Hou de regie zelf in handen!

Hoe voorkom je dat je doorslaat in de paaseitjes?

Oke hierboven voorkom je dan je lichaam behoefte heeft aan snaaigedrag. Maar dan die heelijke gedachtes die jouw steeds weer in hun macht krijgen. Komt ie!

Want onthoudt JIJ hebt de regie in handen en ook dit kan je aan met de volgende tips!

Heel belangrijk dat je leert wat er nou precies gebeurt voordat je de keuze maakt om toch dat ene paaseitje of wijntje te nemen.

Er gaat namelijk al heel wat aan vooraf en daarom is het zooo belangrijk dat je leert om je bewust te worden van je gedachtes.
Ach eentje kan wel, nu mag het, 1 paaseitje kan toch geen kwaad?

Wanneer je je bewust word van je gedachtepatroon geeft je dat de gelegenheid om niet direct vanuit de automatische piloot mee te gaan, maar om ruimte te creëeren tussen de gedachte en jouw reactie erop. Waardoor je zelf een keuze leertte maken.

Je zit op de bank en denkt.. ohh ik heb nog een paar paaseitjes liggen. Nee Ik doe het niet! Ik kan dit en het mag niet… Ahhh eentje kan toch wel…En voordat je het weet ‘geloof’ je die laatste gedachte en loop je naar de kast en zijn de paaseitjes al op.

Wanneer je leert je gedachtes dagelijks te observeren kan je er veel van leren en helpt dat je om er met afstand naar te kijken.

Hoe je dat doet leer ik je hieronder:

Stap1: breng je aandacht naar je lichaam
Wat voel je? Welke gedachtes en emoties zijn er?
Benoem en erken alles wat er is maar ga er niet in mee!
Bijv..Er is frustratie,er is onrust, er zijn zelfkritisch gedachtes.

Stap2 Breng je aandacht naar je ademhaling .. volg je ademhaling, en je kunt dit ev. benoemen…adem in.. adem uit…

In de derde stap breid je je aandacht uit naar je hele lichaam. Voel je lichaam als één geheel. Laat alles er gewoon zijn… Ook de gedachtes die jouw steeds weer die frustratie geven of het gevoel geven dat je niks mag. Het zijn maar gedachtes. Omarm ze!! Ook deze horen bij jou.

Wanneer je merkt dat je teveel meegaat in je gedachtes breng je je aandacht gewoon weer terug naar je adem. Probeer dus vanaf vandaag je gedachtes niet zo serieus te nemen. Het leven is al serieus genoeg. Besteed je aandacht liever aan het leren luisteren naar je intuïtie. Je gevoel en je hart wijzen je de weg.

Pak de regie terug over jouw lijf en geniet van de mooie natuur, het mooie weer en elkaar!