Vandaag ga ik jullie een klein beetje wijzer maken over de invloed van stress op je hormonen

1.Welke hormonen beïnvloedt je met stress

2.In welke modus sta jij het meest?

3.Welke negatieve gevolgen heeft stress op je afvalproces?

4.Wat kan je vanaf vandaag doen?

Het stress-systeem Het stress systeem is het meest dominante systeem en gaat altijd voor. Ons jagers lichaam is immers gemaakt op het vechten/vluchten bij gevaar. Wanneer er dus gevaar dreigt zal dit systeem actief zijn. Super mooi!! Maar nu komt het… We zijn ons er vaak niet bewust van wanneer dit stress systeem actief is. We denken aan periodes van heftige stress door overlijden of ontslag. Vroeger werd dit systeem geactiveerd wanneer er daadwerkelijk gevaar was en wij moesten vechten en vluchten.

In deze huidige tijd waar we te maken hebben met perfectionisme, werkdruk, ons ‘moeten’ lijstje, mantel zorg, zorg voor onze kinderen (denk aan het graag heel goed willen doen), ons grote verantwoordelijks gevoel, zorg voor onze ouders. Hiermee leggen we druk op onszelf en activeren we het stress systeem. De kans op een uitputting van de bijnier of te wel bijnieruitputting kan hierdoor gemakkelijker ontstaan.

Maarr… Goed nieuws.. Wij hebben ook het zorg/ rustsysteem wat geactiveerd word wanneer we goed voor onszelf zorgen, de juiste voeding nemen, wanneer we liefdevol zijn naar onszelf en anderen in plaats van altijd maar kritiek te hebben op jezelf. Wanneer we gemasseerd worden. Wanneer we innerlijke rust ervaren. Innerlijke rust… Hoe is het met jouw innerlijke rust, jouw geluksgevoel?

Dit is een HEEL BELANGRIJK maar vaak vergeten onderdeel wanneer je af wilt vallen. Afvallen is zoveel meer dan het volgen van een weekschema. Juist bij stress vallen we terug. Dus wanneer we tegelijkertijd gaan werken aan je stressdeel zullen je gedachtes die ervoor zorgen dat je terugvalt veel minder voorkomen!
En je stress systeem zal minder vaak actief staan waardoor je juiste hormonen geboost worden!!

Win win situatie dus…

Dus waar wachten we nog op!!!
Werk aan de winkel…

Hieronder nog een korte samenvatting:
We weten nu dat cortisol het bekende stresshormoon zorgt voor vetopslag op de buik. De hormonen die invloed hebben op stress zijn: Cortisol en insuline. Ons lichaam bereid zich voor op een gevaarlijke situatie. Onze bloedsuikerspiegel stijgt onder invloed van insuline en de bijnieren maken het hormoon cortisol aan die zorgt voor een verhoogde hartslag.

Hoe herken je stress? Hoge ademhaling, snelle hartslag, nooit ziek, piekergedachtes, angsten, slaapstoornissen, hoge bloeddruk, last van je spijsvertering.

Welke negatieve gevolgen heeft stress op je afvalproces? Te beginnen kent ons lichaam 2 verschillende systemen. We staan of in het zorg/kalmeringssysteem of in ons gevaar/stress systeem. Bij stress staan we dus in ons stress systeem.

Je kunt je voorstellen dat er in ieder systeem andere hormonen actief zijn. Even kort door de bocht of je staat in de vetopslagmodus ( stress systeem) of in de vetverbrandingsmodus (kalmeringssysteem)

In de vetverbrandingsmodus zijn de hormonen actief die geboost moeten worden: Progesteron, melatonine, testosteron, schildklierhormoon en groeihormoon. Deze hormonen zorgen voor ( innerlijke) rust, spiergroei, optimale spijsvertering, goede aanmaak van slaaphormoon, goede vetverbranding

In de vetopslagmodus (stresstand) zijn de hormonen actief die afgeremd moeten worden: Deze laten je bloedsuikerspiegel stijgen door afbraak van (spier)eiwitten (cortisol, insuline) Stress zorgt ervoor dat de slechte bacteriën zich vermeerderen in de darmwand en er gemakkelijk gisten en schimmels kunnen ontstaan zoals bijvoorbeeld candida. En dit zorgt voor klachten zoals buik/maagpijn, obstipatie, diarree, opgeblazen gevoel, extreme moeheid, concentratiestoornissen en hoofdpijn. Je kunt je dus voorstellen wanneer je langdurig in dit systeem staat dat dit funest is voor je slanke lichaam!

Wanneer vetopslagmodus modus

Bij stress uit voeding:

Te veel koffie Te veel alcohol Voedselintoleranties/allergieën

Kritiek op jezelf en anderen (werk aan je zelfvertrouwen)

Eten van suikers, grote hoeveelheden gluten, grote hoeveelheden melkproducten, e-nummers, transvetten, grote hoeveelheden alcohol.

Grote inname koolhydraten door bloedsuikerschommeling.

Wanneer vetverbrandingsmodus

Massage

Aandacht training (mindfulness)

Wandelen in de natuur

Meditaties

Eet zoveel mogelijk puur en onbewerkt.

Beperk koffie tot max 3 per dag in de ochtend.

Beperk alcohol

Werk aan piekergedachtes of gevoelens van angst.

Welke stappen kan jij zetten om vaker in het zorg/kalmeringssysteem te zijn?

De eerste stap is je bewust te worden hoe vaak jij dagelijks in de stress modus staat.

1.Ervaar je druk uit je werk, mantelzorg, huishouden?

2.Heb je het gevoel dat je het nooit goed genoeg doet?

3.Heb je vaak kritiek op jezelf?

4.Moet je veel van jezelf?

5.Ben je gelukkig?
Deze vragen en bovenstaande symptomen geven je een helder inzicht in jouw stress niveau. Welke stap kan jij vandaag zetten om slanker en gelukkiger in het leven te staan?

Je bent het waard! Meditatie kan je zoo goed helpen om meer innerlijke rust te krijgen, minder angst en piekergevoelens en jezelf te accepteren dat je goed genoeg bent zoals je bent. Start vandaag nog met de gratis oefening en gun jezelf dit iedere dag als een cadeautje aan jezelf!