Herken jij jezelf hierin?
Je sleept jezelf door de dag heen en soms kan je nog maar net aan je dagelijkse “verplichtingen” voldoen.
Onze dagelijkse verplichtingen kosten ons dan ook vaak veel energie.
Ben jij té moe naar je zin?
Dan kan het zijn dat jouw Stress modus vaker aanwezig is dan jouw Ontspanning modus . Je bijnieren vragen dan je aandacht.
De organen in ons lichaam die ervoor zorgen dat we voldoende energie hebben zijn met name onze bijnieren.
In je bijnieren worden namelijk verschillende belangrijke hormonen aangemaakt, waaronder de stresshormonen adrenaline en cortisol
In een acute situatie zoals bijvoorbeeld een schrikreactie word adrenaline via je autonome zenuwstelsel razendsnel verspreid.
Herken je die energie?
Het zorgt voor een verhoogde hartslag, verhoogde bloeddruk, aangespannen spieren, scherper horen en zien en ongekend veel kracht als het nodig zou zijn.
Een langdurige overdosis aan adrenaline zou je lichaam slopen, dus adrenaline is een korte, hevige energiestoot.
Tegelijkertijd wordt er ook cortisol aangemaakt. Dit heeft een vergelijkbare werking maar is milder, zodat je lichaam het daarop veel langer vol kan houden.
Dat is ook gelijk het nadeel.
Veel stress betekent een langdurige, hoge aanmaak van cortisol.
We zijn fysiek nog steeds gebouwd om ons alleen maar druk te maken over ons voedsel, onze voortplanting.
Maar we ervaren in deze tijd veel lichamelijke en geestelijke stress in de vorm van werkdruk, relatiestress, slaapproblemen, geldzorgen, milieuvervuiling, teveel koffie, medicijnen, overgewicht, opgroeiende kinderen , allergieën, ziektes, enz enz….

Welke klachten herken je wanneer je te lang in de stressmodus staat?
Deze overproductie aan cortisol heeft allerlei ongewenste bijwerkingen.
Het begint vaak met een enorme behoefte aan suiker, koffie,alcohol of chocola , slecht kunnen slapen, je angstig of verward voelen, moeite met concentreren en snel geïrriteerd zijn. Na verloop van tijd kunnen er symptomen ontstaan zoals toename in gewicht, spiermassaverlies, een dunnere huid, een zwembandje rond je middel, een wisselende bloedsuikerspiegel, lage bloeddruk, slecht in slaap komen en ook het doorslapen is een probleem.
Met als gevolg een verzwakt immuunsysteem met alle mogelijke klachten.
Ook klachten van de menopauze of overgangsklachten kunnen hierdoor ontstaan.
Dit zijn bijwerkingen van een langdurig stressmodus die wij niet altijd serieus nemen. Maar de gevolgen kunnen uiteindelijk een bijnieruitputting (burn-out) zijn.
We zijn gewend om maar door te gaan , en iedere dag aan het eind van de dag geen energie meer te hebben .
Herken je dit bij jezelf ?
Kijk dan een in de spiegel en wees lief voor jezelf.
Kies ervoor om vanaf vandaag rustmomenten in te plannen.
En nee met rustmomenten bedoel ik niet op de bank met je mobiel in je handen.
Geef jouw brein een paar minuten de tijd om alle informatie die hij heeft ontvangen te verwerken.
We doen allemaal de beste training voor ons lichaam…
We nemen de beste voeding voor ons lichaam…
Maar we vergeten het ALLERBELANGRIJKSTE!
Wanneer je je hoofd niet de kans geeft om alle informatie te verwerken dan loopt het letterlijk over…
We gaan piekeren, we creëren angst en negatieve gedachtes en van daaruit ontstaan vaak ook depressieve gevoelens .
Hierdoor zijn we sneller geneigd om te kiezen voor ongezonde voeding en komen we in de welbekende cirkel terecht.
Ook is het stresshormoon cortisol verantwoordelijk voor de opslag van vet op onze buik, en wanneer je langere tijd stress ervaart verlies je ook je spiermassa.
Dat willen we allemaal niet !
Daarom is dagelijkse ontspanning dus een belangrijk onderdeel in ons afvalproces.
En zal het een stuk lastiger worden om je vet op je buik te verliezen wanneer je niet jouw stressprobleem aanpak.
In de online training en in de praktijk hou ik altijd rekening met deze belangrijke factor. En is het soms noodzaak om dat eerst aan te pakken voordat we starten met de aanpassing van voeding.
Ga vanaf morgen starten met een mindfulness oefening.
Op Youtube staan er genoeg.
Kies voor dat slanke en gezonde lichaam !
Je bent het waard