Wanneer we veel “verkeerde” voeding eten, lees suiker en veel geraffineerde koolhydraten kunnen onze cellen ongevoelig worden voor het hormoon insuline.

Ons lichaam is gemaakt op schaarste.

We hebben namelijk 3 hormonen om de bloedsuiker te verhogen maar we hebben maar 1 hormoon om deze te verlagen.

En dat is insuline
Insuline is dus het voorbeeld van schaarste.
Insuline is het hormoon dat je lichaam aanmaakt als je bloedsuikerspiegel stijgt nadat je iets koolhydraatrijks of iets suikerrijks heb gegeten.
Er word bloedsuiker uit je spieren en lever gehaald zodat wij zonder dat we het doorhebben ‘gewoon’ kunnen blijven functioneren.
Super mooi systeem !
Maar hier komt het!
Dit hormoon zorgt voor vetopslag op de heupen.
Door onze grote inname van koolhydraten suikers zie je dat er steeds meer insuline moet worden aangemaakt om de bloedsuiker naar beneden te krijgen en deze hormonen blijven plakken op de heupen.
En dat willen we niet !
Dus wanneer je kiest om dagelijks meer eiwitten en gezonde vetten aan je eetpatroon toe te voegen breng je hierin al een grote verandering en zal je ook merken dat je minder suikerdips heb , hongergevoel, en minder duizelingen.
Win win situatie dus.

Symptomen waaraan je insulineresistentie kunt herkennen:

Gewichtstoename bij het eten van koolhydraten
. Vermoeidheid en energiedips na maaltijden  met koolhydraten ( bloedsuikerdips)
. Overgewicht voornamelijk dikker worden op de “love handles“
. Gewrichtsklachten en veel last van ontstekingen
. Sterke drang naar zoetigheid / suikerverslaving

. Trillende handen
. Pre- diabetes
. Neerslachtigheid

Wat te doen ?

Beperk suikers en koolhydraatrijke voeding.( brood, pasta’s, witte rijst, bolletjes )

Kies voor vezelrijk.

Beperk alcohol.

Eet koolhydraatrijke voeding samen met vezels, vetten of eiwitten. Zoals bijvoorbeeld rijstwafel met zalm

Vermijd stress.

Kies dagelijks voor een time-out waardoor je beter met stress leert om te gaan.

# Wees zuinig op je lichaam en luister goed naar wat het te vertellen heeft #