We weten nu wat voor ons lichaam de juiste voedingstoffen zijn en hoe we deze binnen krijgen maar nemen we ze ook daadwerkelijk goed op ?
We leven in een drukke maatschappij met veel druk en stress op onze schouders..
We rennen maar door en zijn ons niet bewust dat we ons lichaam uitputten door constant in de vlucht modus te zitten.
Maar wat gebeurt er nou als je in de vlucht modus zit ?
Ons fantastische lichaam is zo geregeld dat wanneer we in een gevaarlijke situatie zitten komt uit het bijniermerg het stofje adrenaline vrij.
Adrenaline werkt ontzettend snel en is zeer effectief in panieksituatie’s waarbij snel actie ondernomen moet worden .
Naast adrenaline word er ook cortisol vrij gemaakt, deze word gemaakt in de bijnieren en zorgt ervoor dat je lichaam onder stress kan presteren.
Dit is het bekende stresshormoon en zorgt ervoor dat spiereiwit omgezet word in glucose ,remt de ontstekingen en immuunsysteem, en laat het bloedsuiker stijgen .
Cortisol word vaak in een kwaad daglicht gezet omdat langdurige stress kan zorgen voor afbraak van spiermassa , en vetopslag op onze buik e
Je kunt je dus voorstellen dat we dat tijdens het afvalproces niet kunnen gebruiken.

Des te belangrijker dus om jou “stress” niveau te verlagen en te profiteren van de hormonen die jou vetverbranding boosten !!!

Dit kan heel eenvoudig..

Wanneer we ontbijten, lunchen en avond eten is het van uiterst belang dat we dat “bewust” doen.

Helaas zijn we vergeten hoe belangrijk het is dat we de tijd nemen voor het eten.

En niet te vergeten dankbaar te zijn voor de overvloed die we mogen ontvangen aan eten iedere dag weer.

Maar ook is het van groot belang onze zintuigen te prikkelen tijdens het eten.
Vaak eten we voor de tv, in een druk gesprek, ( hoge hartslag) of hebben we ons mobieltje in ons hand.
Maar hoe weten we nou wanneer we vol zitten ???
Ik bedoel ECHT vol ?
Niet in de zin van ik schrok het ff naar binnen en als me bord leeg is dan zit ik denk ik wel vol ???
Nee…

Hieronder deel ik een mooie oefening om samen met de juiste voeding te gaan beoefenen..
Waarom ???
Alleen al door mindful te eten vallen we al af..en tegelijkertijd creëren we weer positieve ervaringen wat betreft eten En doorbreek je hiermee vastgeroeste patronen en overtuigingen die we meegenomen hebben uit onze jeugd van onze ouders.

Misschien was jij moeder altijd bezig met lijnen en is jouw overtuiging dat je ALTIJD op calorieën moet letten.

Of mocht je vroeger nooit van tafel af totdat je bord leeg was ?

Dat zal je nu nog steeds volgens die overtuigingen eten.

Maar het is juist de bedoeling dat we weer gaan voelen wat eten doet met je lichaam , hoe het ruikt smaakt en hoe her eruit ziet !

En belangrijker nog wanneer je zo bewust een maaltijd eet zal je veel langer een vol gevoel hebben.

Je merkt op dat je langzamer eet waardoor je minder last heb van een opgeblazen gevoel, maagzuur of oprispingen.

En daardoor ga je je een stuk energieker voelen !!!

We worden bewust van de smaken, sensaties die er in onze mond ontstaan en we nemen een stukje dankbaarheid mee dat het niet vanzelfsprekend is dat er zomaar ineens een bord eten voor ons neus staat .
Hiermee bereik je geen opgeblazen gevoel meer, je zit langer vol van je maaltijd en de opneembaarheid van de voedingsstoffen zijn optimaal dus je gaat je nog beter voelen !!!
En uiteraard je verminder je het stresshormoon  waardoor je lichaam over gaat in een vetverbrander in plaats van dat het vet opslaat op de welbekende love handles !

Ben jij ook zo enthousiast en wil je vandaag nog een mooie start maken met mindful eten .

Ga dan gelijk aan de gang met deze oefening ..
Het gaat je veel positieve ervaringen brengen …
Succes !

Oefening Mindful eten

Waar het om draait bij mindful eten is dat we “vergeten” zijn hoe het voelt om bewust met onze aandacht bij het eten te zijn .
Wanneer we weer bewust willen gaan eten zal je merken dat dit wat oefening kost…
Ga hier coulant mee om..
Accepteer ook als het een keer niet lukt, maar probeer het de volgende dag weer
Na wat oefening zal je merken hoe heerlijk het eten smaakt, hoe lang je vol zit en hoe heerlijk het is om even geen gedachtes te hebben .
Wanneer we dit onder de knie hebben heeft dat vele positieve voordelen
1. Je eet een stuk minder
2. Je spijsverteringsstelsel kan de voeding veel beter verwerken
3. Je word je meer bewust van hoe voeding echt smaakt.
4. Je valt er van af, omdat je nooit meer gaat over eten

De oefening werkt als volgt.
Wees dankbaar voor het eten dat op je bord ligt.
Zorg ervoor dat je geen mobiel, boek of tv aan heb staan tijdens het eten.
Probeer telkens in het NU te blijven..
In het “EETMOMENT” dus niet aan de volgende afspraak of aan de ochtend of de dag ervoor…etc
Dit kan je doen door te beginnen goed te ruiken aan je eten..
Ontdek welke geuren het heeft ?
Welke geur overheerst ?
Ontdek welke kleuren het heeft ?
Hoe smaakt het ?
Zoet, zout of bitter..
Probeer iedere hap te kauwen en te wachten met de volgende hap totdat je echt doorgeslikt heb..( helpt om je bestek neer te leggen )
Als je doorgeslikt heb kan je nog een dank woordje richting je spijsverteringsstelsel doen.
Dank je spijsverteringsstelsel dat je mijn eten altijd op de juist manier verwerkt, zonder dat ik daar over na hoef te denken .
Halverwege vraag je je af, heb ik nog steeds honger of eet ik maar door omdat mijn bord leeg moet ?
Wees je daar heel bewust van .
Wanneer je klaar bent kan je nog een dankwoordje doen door je eens bewust te zijn hoeveel mensen eraan gewerkt hebben om dit eten op jou bord te krijgen.. De boeren, de supermarktmedewerkers, inpakkers, de vrachtwagenchauffeurs etc..
Daarna kan je genieten van dat heerlijke eten in je buik.

Wees je vanaf nu ook dagelijks eens bewust of je echt honger heb op sommige momenten…
Of verlangen we alleen maar naar het prettige gevoel van eten?
Of eet je uit verveling?
Wees je daar eens bewust van en ontdek hieruit je eigen valkuilen !
Veel plezier !