Voor een optimale slaap is het hormoon melatonine van groot belang.

Melatonine is een hormoon dat bij mensen geproduceerd wordt uit serotonine en aan het bloed en hersenvocht word afgegeven. Zoals de meeste al wel weten word de natuurlijke productie van melatonine bepaald door de blootstelling van licht. Bij de aanwezigheid van blauw licht, zoals een mobiele telefoon, tablet, computer, televisie, kunstlicht word de productie van melatonine geremd. Neemt de blootstelling af dan komt de melatonine weer op gang. Je kunt je dus voorstellen dat wanneer jij tot ’s avonds laat achter je mobiel of tablet zit dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van je nachtrust.

Maar ik hoor het je al zeggen…

Als ik mijn bed voel ben ik weg..
En dat zou heel goed kunnen..

Maar waar het hier om gaat is de kwaliteit van slapen, het kan namelijk maar zo zijn dat je van oververmoeidheid in slaap valt en niet vanuit de optimale aanmaak van melatonine.
Melatonine is namelijk ook een van de belangrijkste antioxidanten die het lichaam zelf aanmaakt, dus nog een extra reden om een goed dag en nachtritme na te streven. Melatonine neemt helaas af met de jaren , dat houd in dat oudere mensen minder slaap nodig hebben maar ook minder antioxidanten aanmaken dan jongere mensen. Met als gevolg dat je minder goed kunt inslapen omdat cortisol vaak te hoog is. Soms is daarom ook suppletie aan te bevelen.

De oorzaken van te weinig melatonine:
 – Mensen met een te traag werkende schildklier kunnen een vertraagd slaappatroon hebben door laag serotonine.
 – Te laag serotonine door een slechte darmwerking
 – Te veel aanwezigheid van blauw licht: denk aan tablet of mobiel in de avond, veel kunstlicht aan in de  avond.

-Te weinig daglicht zien overdag > denk aan jetlags, nachtdiensten draaien, donkere werkruimtes.
 Te actief zijn in de avond waardoor cortisol actief is, cortisol en melatonine zijn antagonisten van elkaar.
 Magnesium te kort
 Progesteron tekort ( weinig rust)
 Te lage eiwit-inname. Melatonine word gemaakt van het aminozuur tryptofaan.
 Bijnieren zijn uitgeput, waardoor er slaapproblemen veroorzaakt kunnen worden.

  • Wat kan jij doen om jouw slaap te optimaliseren:
    – Zorg voor een goed dagritme
    – Voldoende daglicht.
    – Voldoende ontspanning ga lekker naar buiten.
    – Zorg voor een donkere slaapkamer.
    – Niet te actief in de avonduren.
    – Beperk kunstlicht in de avond, probeer 2 uur voordat je gaat slapen niet meer achter telefoon of tablet te gaan of beperk het kunstlicht.
    – Voorkom bijnieruitputting (check hier de symptomen)https://voedingspraktijkbarneveld.nl/hoe-herken-je-een-te-hoge-aanmaak-cortisol/
  • – Eet voldoende eiwit.
    – Suppletie van magnesium
    – Zorg voor een goed werkende darmflora : in de darmflora word serotonine aangemaakt, uit serotonine melatonine.

Ga aan de slag met deze tips en verbeter je slaap vandaag nog!

Wil je met mij samenwerken om je slaap te verbeteren?

Kijk onder het kopje gratis consult en plan hem vandaag nog in!