Je schildklier is verantwoordelijk voor je stofwisseling. Om dit proces te stimuleren zijn er een aantal dingen belangrijk. Voor je schildklier zelf is jodium van groot belang. De schildklier zelf produceert het (niet) werkend schildklierhormoon. Deze word in de lever omgezet in een werkend schildklierhormoon. Dit gebeurd onder invloed van o.a selenium en progesteron.

Voor de schildklier is het dus belangrijk:

  • Dat de lever goed functioneert
  • Dat je voldoende eiwitten eet (bouwstof waaruit schildklierhormoon gemaakt word)
  • Voldoende selenium (deze kun je halen uit paranoten) en progesteron (rustsysteem activeren)
  •  Voorkom laag calorie/ koolhydraat inname. Bij het volgen van langdurige crashdiëten zie je vaak dat de schildklier hierdoor wat vertraagd is waardoor mensen op langere termijn al dik worden van een blaadje sla.

Het werkend schildklierhormoon is verantwoordelijk voor je stofwisseling:
Denk aan de productie van enzymen die betrokken zijn bij de afbreken van koolhydraten en vetten, je verbranding Het regelt je tempratuur regeling van je lichaam. Zorgt voot een optimale darmwerking, goede doorbloeding en zenuwgeleiding en energieaanvoer voor het immuunsysteem.
En je schildklier boost het groeihormoon.

Wanneer dit systeem niet goed werkt kan je te maken hebben met een te traag werkend schildklierhormoon

Waaraan herken je een te traag werkende schildklier?

Koude handen ,voeten neus
. Droge huid en vochtzakjes onder de ogen
. Obstipatie
. Haaruitval
. Breekbare nagels
. Slechte doorbloeding
. Gezwollen schildklier
. Angst of depressie
. Gewrichtsklachten en spierkrampen
. Hoog cholesterol

 

Wat kan je doen met leefstijl tegen een te traag werkende schildklier?

. Voorkom te lage inname van koolhydraten goede balans 1:1:1
. Voorkom een te lage eiwit inname ( schildklierhormoon word uit eiwitten gemaakt)
. Voorkom laag calorie inname ( zo kom je in de spaarstand)
. Zorg voor boost van groeihormoon die versnellen de schildklier.
. Zorg voor goede werking van de lever door voldoende groente inname ( denk aan 500gr per dag)  voor een goede omzetting T3 naar T4 ( onder invloed van o.a selenium en progesteron )
. Voldoende jodium inname
. Verminder stress door mindfulness